Farsdag

Så var det ju det där med fäder
det där med att ingen pappa är den andre lik,
trots att begreppet pappahumor är väl känt
och väl använt.
Pappaförvirringen, ja, det hör nog bara min pappa till



"Du vet att jag läser din blogg varje dag"

Det här är ett farsdagsinlägg,
tillägnat en av mina allra trognaste läsare

Min pappa är en sådan som
läser kokböcker om kvällarna
som älskar att gå runt i långkalsonger
och somna framför tv:n
han som ringer och frågar hur det är och
som vet om jag vrider på sanningen
när jag säger att det är bra på ren automatik
som hellre frågar en gång för mycket,
än en gång för lite
Min pappa är någon som
drog ut mina mjölktänder
när jag inte vågade dra ut dem själv,
som läser allt jag skriver
som tror på allt jag gör

Min pappa är också en sådan som
lämnar smörkniven i brödfatet
och osthyveln i smöret
som glömmer att använda blinkers
och som ibland
försvinner i tankar mitt i en mening
och man kan liksom se hur tanken
drar honom och får honom att försvinna
från stolen i köket
där resten väntar
på slutet av meningen

När jag tänker på pappa
tänker jag på Slipen
på det gula generationshuset där vi växte upp
där han växte upp
och gjorde alla hyss som fanns
Jag minns hur vi åkte skidor runt runt på gården
trillade och gjorde spår i snön
och jag minns
jag minns hur jag kröp upp i soffan
lutade huvud, fötter, mot de tryggaste pelarna i världen



Eftersom jag inte är där och kan ge dig en kram idag
tänker jag att du får det jag är allra rikast på;

ord.


Grattis på farsdag!
Stor Kram

Kommentarer
Postat av: Pappa

Tack för dom orden och kramen, sitter med tårar i ögonen och längtar till den 25:e, då ska du få en riktigt stor kram.

2011-11-13 @ 16:05:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback