För du har tagit studenten

Och så var det där med bröder också

För jag har en lillebror som tog studenten igår
och jag kunde inte vara där
och ge honom en stor kram
av glädje
och igenkännelse

så jag ger dig det här istället
lillebror


Jag minns det som om det var alldeles nyligen
då du var liten
(och jag med, för den delen)
och du hade svårt att sova
och jag brukade sitta vid din sängkant
och hitta på historia efter historia
tills du somnade
eller tills jag somnade
Jag minns att du hade svårt att sova
ibland
även senare
och jag köpte dig en drömfångare
och tänkte att dina nätters oroligheter
skulle fångas upp där
ovanför ditt huvud

Du är inte liten längre
du har inte svårt att sova
längre
och det är läskigt
att bli stor, vuxen
och fri som en jävla fågel
för
vingarna har aldrig haft så mycket luft mellan fjädrarna
så mycket luftrum att röra sig runt i
och ibland kanske man glömmer att
flaxa

Jag hoppas att gårdagen var en fin dag
en dag med goda vänner och firande i fokus
en dag med dig i fokus och vad du har åstakommit
för du vet lillebror
du är tusen gånger starkare än vad du tror

Och om du vaknade med en konstig tomhet imorse
(jag minns, det gjorde jag,
det
gjorde
jag)
så kom ihåg att den försvinner
den kommer täppas igen med liv
liv och liv och åter liv
och det kommer finnas mer tid till sådant du
väljer
att spendera tid till
för ett tag nu
kommer du gå hem från ditt måste
och sedan vara klar
kanske är det förvirrande tyst därefter
ett tag
men jag lovar dig
det går över

För lillebror
nu börjar något nytt
och när du vant dig vid luftens utrymme
så är det bara att börja fylla den
till alla bredder och längder och kanter
och du kommer känna dig
fri





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback