Morsdag

Så var det ju det där med mödrar
det där med att ingen mamma är den andre lik

Och min mamma
hon är ganska lik
mig
eller rättare sagt
så är jag ganska lik henne



För
vi har en tendens att
bära vårt humör ovanpå huden, utanpå kläderna
och ända uti fingerspetsarna
känner vi
det mesta
mest hela tiden

Vi är perfektionister, humanister,
och optimister
emellanåt

Fast min mamma är också
en sådan som ser
en sådan som upptäcker
hon är en sådan som ler lite lurigt ibland

Och hon är en sådan som tror
en sådan som tror på mening och
på människor
på det goda i dem
på att alla har något att lära sig
och att det är därför vi möts
i myllret
någonstans

När jag tänker på min mamma tänker jag mig
ett lugn
och en eld som sprakar vilt
på samma gång



Min mamma är en sådan
som gillar att sitta uppkrupen i soffan
och se förutsägbara romantiska komedier med lyckliga-i-alla-sina-dar-slut
en sådan som suckar högt ibland
och skrattar högt
ibland

Hon är en sådan som
gärna sitter i solen och läser
som hänger tvätt
sover länge
som sjunger när hon diskar
och som lyssnar
som ger råd
som ibland glömmer bort sig själv

När jag tänker på min mamma
tänker jag på när jag var liten
och hade ont i magen
och hon strök sin hand i lugnande cirklar på min mage
och sjöng visor tills jag somnade ifrån
allt det onda

Det där med mödrar
det där med att bo alldeles för långt bort för att sjunga:
Vad är det här för dag
är det en vanlig dag
nej det är ingen vanlig dag för
det är mammas egen dag
hurra hurra hurra

och sedan placerar frukost på sängen


Men aldrig vara för långt bort för att säga
att jag uppskattar dig
och saknar dig


Massa kramar på morsdag mamma
(några dar i efterskott)


Kommentarer
Postat av: Mamma

Min dotter är en sån som skriver så fint att jag börjar gråta :) Tack snälla för den fina morsdagspresenten!

2012-05-29 @ 21:53:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback