Det är inte meningen att vi ska tala högt om våra rädslor, och här står jag och skriker ut varenda en

Jag var ute och promenerade härom dan
för att fylla vaserna med blommor och mig
med ny luft
Och jag gick där
med musik i lurarna
och fågelkvitter runtom
med steg som känns lätt om vartannat
tungt om vartannat
och jag undrade
varför
väljer jag att ha stora tunga kängor på fötterna
när jag kan springa barfota i gräset?
 
Jag är rädd för döden
har alltid varit
och någon sa någon gång, eller skrev, jag minns inte, att:
Att vara rädd för döden är att vara rädd för livet.
Då slog jag bort orden
tyckte till och med att det var fånigt, för
jag är ju rädd för döden
men jag är inte rädd för livet
 
Men,
 
jag är rädd för att hamna i konflikt
för att göra fel, vara fel, välja fel
Jag är rädd för att förlora
jag är rädd för att vinna, för då,
då har jag något att förlora
Jag är rädd för att inte vara bra nog,
att inte vara tillräcklig
och jag är rädd att känslan av otillräcklighet
en dag ska äta upp mig,
inifrån och ut.
Jag är rädd för att dö,
att det ska göra ont
jag är rädd att andra ska dö,
för det gör så ont
 
Och den allra största rädslan
är att jag ska vakna upp en morgon
och undra vart livet tog vägen
vart drömmarna försvann
Jag är rädd att min tvekan, min rädsla,
gör att jag aldrig riktigt kommer leva
fullt ut.
Att jag kommer stå där,
på tröskeln av mina drömmar
och aldrig våga gå in.
Förrän det är försent.
 
Och när jag tänker efter,
egentligen,
vad finns det då att vara rädd för?
Om det värsta är att dö
eller att dö utan att ha levt
ja, då gäller det att ta vara på dagarna
på drömmarna
på människorna
på allt jag blivit berikad med att få.
 
Och jag vill ta vara på att jag är jag.
Som ingen annan. Och som ingen annan är som jag.
 
Jag tror inte att vi kan bli kvitt alla rädslor
men vi kan välja att möta dem
och det väljer jag att försöka göra.
Från och med
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
nu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: L

Du är så klok. Men det vet du väl redan att jag tycker. Jag kan förstås bara gissa, men om det är så som jag tror så; glöm för allt i världen inte bort att du redan nu säkerligen tar vara på mycket av det du tycker är viktigt. Kanske inte alltid, kanske inte i jämt. Men det kan hända att det inte gör så mycket. Jag tänker att känslan av att INTE uppskatta saker i vissa situationer (fast att man "borde") är en del i hur det är, och ett sätt att kunna förstå sig själv eller nåt i den stilen. Jag tror inte att man kan begära av sig själv att alltid uppskatta, eller njuta av allt, även om det utåt sätt tycks finnas förutsättningar för det. Jag vet inte om jag har rätt när jag säger så, och det kanske inte är så intressant heller, men risken är väl att även det (att kunna uppskatta mer) också då – snarare- leder till en känsla av prestation. – Än till en känsla, av just lycka.

2013-07-06 @ 11:03:57
URL: http://llouisecarllson.blogg.se
Postat av: K

Ni är så kloka, båda två.
Ibland tror jag att det är lite som du säger, L, att det som man ser skarpt och tar till vara på, försvinner i den där klokheten.
Tycker så mycket om er.

2013-07-06 @ 22:54:02
Postat av: Hanna

Jag stämmer in i mantrat: ni är så kloka!
Och det är väl så, att inte det också ska bli en prestation, det att uppskatta allt till max. För ibland gör en inte det, ibland måste en få vara bitter och då är det också okej. Att tillåta sig själv att vara mänsklig.

Och när det gäller rädslor. Jag märker att det ibland hjälper så oerhört bara att fråga sig själv: vad är det värsta som kan hända? Vad är jag rädd för? (som till exempel när en står med vatten upp till vaderna och inte vågar hoppa i, i rädslan för att det ska bli mer kallt än det redan är. Och att då se att det värsta som kan hända är att det blir kallt. Och att då slänga sig i.)

Saknar er så! Massa kramar till er!

2013-07-12 @ 12:29:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback