Mina hem och jag

Det är något speciellt med att åka hem
och komma hem
igen
 
Att vakna i ett hus en väl känner till
med människor som väl känner en
och att vakna i sin egen säng
med en katt kurande vid fotänden
ett kylskåp som gnyr
och någon som saknas
 
Jag kastas mellan mina jag
mina sfärer
mina cirklar av roller:
sambo, dotter, syster, svärdotter, svägerska,
vän, barndomsvän, barnbarn, ett barn,
en vuxen
en människa
 
Och hur jag förhåller mig till dessa
hur vissa cirklar växer och krymper
hur vissa cirklar är samma sak
med samma innehåll av mig
 
Men det är något speciellt 
att ha det så
att alla mina platser
mina viktiga platser
är hemma
Inget av dem mindre än det andra
olika men lika stort
 
Och det är något speciellt
att åka hem
och att komma hem igen
Dofterna känns återigen
en känsla jag inte kan sätta fingret på
men som jag vet är specifikt för just här,
och jag försöker njuta av det
För jag vet att snart
har jag vant mig vid det
och då
märks dem inte längre
Inte lika tydligt
 
Och kanske är det då
jag förflyttar mig till nästa hem
en stund
Återupptäcker, överväldigas
av dess dofter och känslor
För att sedan komma hit igen
och påbörja ett nytt varv
på karusellen
som jag ibland blir yr av
men för det mesta
älskar jag att förflytta mig runt runt
bland allt det fina 
jag har fått

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback